Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • De fascinerende mogelijkheden van artificiële intelligentie
De fascinerende mogelijkheden van artificiële intelligentie
  • 19/06/2019

De fascinerende mogelijkheden van artificiële intelligentie

Alle ondernemingen beschikken vandaag over gigantische hoeveelheden data. In die zeeën van gegevens schuilen kennis en intellect. De algoritmes om die kennis te laten bovendrijven, bestaan al. Big data analytics is het buzzword dat de zoektocht naar die kennis draagt, machine learning is de sleutel en spraaksynthese de communicatietool. Dit lijkt misschien de ver-van-mijn-bed-show, maar is het niet!

Dit artikel werd geschreven door onze partner Markedeer 

artificial intelligence

One-to-one marketing in een stroomversnelling

Nu voeren we op onze data hoofdzakelijk ‘historische’ analyses uit om patronen uit het verleden te ontdekken. De kracht van AI schuilt echter in de mogelijkheid om via een combinatie van algoritmes en machine learning toekomstig gedrag te ontsluieren. Zo kom je te weten wat je klanten willen en wanneer ze dit willen, zelfs voor zij het beseffen. De natte droom van iedere marketeer! Als je handig inspeelt op deze ‘voorkennis’ kan je klanten triggeren om extra producten of diensten te kopen die nog niet bewust op hun verlanglijstje staan. De winst is dubbel! Extra inkomsten en een meer persoonlijke relatie met de klant. De inzichten die AI oplevert, laten de marketeer toe om zijn marketingcommunicatie one-to-one af te stemmen op de klant.

Niet alleen voor online business

Deze inzichten zijn niet enkel nuttig voor online marketing. In de data kan machine learning patronen ontdekken die het aankoopgedrag van de klant in kaart brengen. Welke producten vaak samen aangekocht worden bijvoorbeeld. Zo kan je de winkelindeling optimaliseren. Omdat de suggesties van AI gebaseerd zijn op reële data van reële winkels zullen de aanpassingen gegarandeerd extra sales opleveren.

Stap in voor de concurrent het doet

Bovenstaande mogelijkheden zijn maar het topje van de AI-ijsberg. Reële data leveren relevante inzichten op om de stocks en de omloopsnelheid te optimaliseren, betere forecasts te maken enz. AI-technologie wordt steeds toegankelijker voor kleinere ondernemingen. Daarom adviseren we om zo snel mogelijk AI toe te passen in je optichannel strategie. Doe het als eerste en het levert je zonder twijfel een competitief voordeel op.

Chatbots are the new apps

Het gaat snel in technologieland. Grote technologiebedrijven focussen zich op AI chatbots om hun platforms op te frissen. Daar sta je als ondernemer best even bij stil. We geven je een voorzet met vier goede redenen om AI chatbots in te zetten.

De chatbot slaapt nooit en kent geen slechte dagen. Hij is 24/7 het perfecte hulpmiddel om je callcenter te ontlasten.

  • Chatbots kennen geen wachtrijen of irritante wachtmuziekjes. Zij laten klanten niet wachten.
  • Chatbots kunnen jouw customer service helpen personaliseren als virtuele assistent van de real life agent.
  • Chatbots bouwen relaties op. Ze kunnen 24/7 inspringen om je klanten een gelukkige verjaardag te wensen, te vragen of ze tevreden zijn, te informeren of ze iets extra willen enz.
powered by markedeer